Uit recente data van de Dienst Uitvoering Onderwijs blijkt dat acht op de tien achtstegroepers in Woudenberg vorig schooljaar voldoende leesvaardigheid hadden om volwaardig te kunnen participeren in de samenleving. De doorstroomtoets, die kijkt naar taal- en rekenvaardigheden, hanteert niveaus 1F en 2F om de prestaties van leerlingen te meten.
Op niveau 1F kunnen leerlingen schoolboeken lezen en eenvoudige instructies begrijpen. Niveau 2F stelt hogere eisen, waarbij begrip van complexere teksten zoals medicijnbijsluiters en krantenberichten vereist is. Het merendeel van de scholieren in Woudenberg behaalde niveau 2F, hoewel de gemeente lager scoorde dan het gemiddelde van vijftien vergelijkbare gemeenten.
Interessant is dat de gemeenten die het meest overeenkomen met Woudenberg op het gebied van demografie en socio-economische factoren, ook worden gebruikt als vergelijkingsgroep. Deze vergelijking benadrukt de variabiliteit tussen gemeenten en het belang van gestandaardiseerde toetsing binnen het onderwijs.
Voor Woudenberg kwamen bij de doorstroomtoets gunstigere resultaten naar voren dan voor sommige vergelijkbare gemeenten. Hierbij blijkt Woudenberg beter te presteren dan andere gemeenten, zoals Nieuwkoop, Montfoort en Hendrik-Ido-Ambacht.
Deze bevindingen benadrukken het belang van effectief onderwijsbeleid en de inzet voor het verhogen van leesniveaus onder schoolkinderen. Een gedegen leesvaardigheid vormt immers de basis voor succes op school en in latere maatschappelijke participatie.